Friday, October 20, 2006

Efternamn.

Trots att jag inte är med i Svenska Kyrkan så vill jag gifta mig, både av romantiska och ekonomiska skäl. Jag har i alla fall fått för mig att det är bättre och tryggare att vara gift.

Igår pratade vi om efternamn och om man ska byta bort sitt eget när man gifter sig.
Min man (sambo, vi är inte gifta, men jag kallar honom så) heter Sundgren i efternamn, och jag heter Thurfjell. Jag har sedan länge tänkt att jag absolut inte skulle vilja byta bort mitt efternamn, för jag tycker att det är fint, förutsatt att den blivande maken inte har ett mycket fint efternamn. Och jag tycker inte att Sundgren håller dessa kriterier, tyvärr.
Han vill absolut inte heller byta bort sitt efternamn, och då tycker jag att vi har ett problem, för jag vill att hela min familj ska heta samma sak, inklusive man och framtida barn.
Vad göra? Hitta på ett helt nytt, coolt efternamn? Är det egentligen viktigt vad man heter, och ska man följa traditionen med att kvinnan oftast brukar byta till mannens namn? Nej tack. Men man är ju sitt namn, så jag kan förstå att inte han heller vill byta. Dessutom kanske han inte tycker att mitt är finare än hans.
Vi ska ju inte gifta oss nu på studs, så vi hinner nog fundera ut en lösning på det hela.

En helt annan sak som är mycket mer aktuell - Fritz Olsson-huset ska rivas! Jag tycker å ena sidan att det är väldigt synd att de river gamla fina hus i Luleå, för det finns ju så få kvar. Men å andra sidan är det rätt spännande med ett nytt köpcentrum och lyxhotell. Fast hur många gånger kommer man att bo där?
Luleå centrum är ganska svårt att bygga ut, eftersom att det är omgivet av vatten. Den enda egentliga, och enligt mig bästa lösningen, är att bygga på höjden. Vi behöver kanske inga Turning Torso, men bor man mitt i stan kan man väl inte riktigt räkna med världens utsikt och sol i alla lägen. Då får man faktiskt söka sig till utkanterna eller betala svindyrt för toppvåningar. Sånt är läget.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jamen nu hittade jag ju var du håller hus :D Men vaaaa, ska Fritz Olsson-huset rivas??? Det går ju inte!! :O
Mäklardrömmen existerar inte alls längre. Jag hade egentligen älskat alla arbetsuppgifter men jag vill absolut inte ha ett jobb med noll kronor i fast lön och enbart provisionsbaserat. Dessutom kan det vara rätt stressigt när det är högsäsong på bostadsmarknaden. Nu har jag hittat något där jag kommer få jobba med hus och kanske kan sitta och pyssla i lite mer lugn och ro på ett kontor. :) Med fast månadslön! ;)
Förresten så hejar jag på att ni ska skaffa flat!! Inte ett dugg partisk heller. :P Fast jag träffade faktiskt en storpudel på räddningshelgen och den verkade riktigt stabil och trevlig. Jag har bara dåliga erfarenheter av dom sen en obehaglig en som ville jucka på Rocky hela tiden, och när jag skulle skydda honom juckade den på mitt ben istället :S

6:09 PM  

Post a Comment

<< Home