Tuesday, September 26, 2006

Svartsjuka.

Jag tror att ett litet uns av svartsjuka är bra för alla förhållanden.
Men vad händer egentligen med oss när vi förbjuder vår partner att gå på en afterwork med sina vänner, eller när vi slår vår partner i huvudet med handväskan, för att han pratat med en tjej han råkar vara bekant me, på krogen? Det finns säkert tusentals exempel.
Handlar svartsjuka enbart om dåligt självförtroende, eller är det något mer som ligger bakom?

Jag kan, som de flesta andra, ibland känna lite svartsjuka, tex om någon uppenbart flirtar med min kille. Då tycker jag att det är helt normalt och sunt att det sticker till lite i mig, lite svartsjuka. Men hur är det med dom som bråkar många timmar över ett "hej, hur är läget, kul att ses!", tycker dom också att det är helt normalt och känns sunt att reagera som de gör?
För när det sticker till i mig, så gör jag ingen grej av det hela, utan vet att min man älskar mig, och att jag är värd det bästa.

Svartsjuka bara förstör så fram för stärkt självkänsla så att varken du eller någon annan behöver drabbas av din svartsjuka!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

va fint att du äänligen skriver. så jag har väntat på nya rader från dig :) och du har en bra slutkläm. skulle människor ha bättre självkänsla skulle nog inte svartsjuka förekomma i lika stor utsträckning.

10:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sedan finns det ju tyvärr förhållanden där svartsjukan är befogad.. och då hjälper nog inte ens världens bästa självkänsla. Då är det ju personen som frambringar svartsjukan som måste ändra på sig. Jag tänker tex. på tjejer/killar som öppet flirtar med andra, har kontakt med ex. på sätt som deras partner inte tycker om osv osv.. Man måste ju mötas liksom.. det som gör mig svartsjuk gör ju inte min partner svartsjuk och tvärtom. Jag tror att man måste visa varandra kärlek och inge trygghet samt vara ärlig och allt sånt där. Då behöver det inte förekomma någon svartsjuka.

Fint att du känner som du gör tillsammans med din älskling :)

3:30 PM  

Post a Comment

<< Home